søndag 30. august 2009

NiB - Bannlyst i Kina?

Jeg hadde planer om å lage et "ferie-innlegg" før jeg reiste til Kina for 1 måned siden. Jeg rakk det ikke før jeg reiste. Så da tenkte jeg at jeg alltids skulle få tid til det i Kina. Jeg hadde jo hele 4 uker på meg. Men nå nei du!!!
Først forsøkte jeg å komme inn på frkMayasLoft...nope...deretter NiB. Jeg tenkte kanskje at det var noe feil med koblingen til siden min, og kunne lure meg inn via NiB. Nope igjen! Jeg forsøkte deretter å finne frem til noen av deres sider, men ingen kom opp. Fikk bare Error.
Med skrekk og gru begynte de små grå å lure på om norske interiørblogger kunne være rammet av streng, kinesisk sensur? Er de små innleggene våre med farger og hvitt, lappetepper og fri kreativ flyt, bakst og loppefunn truende for den kinesiske stat? Mine bange anelser stemmer nok. Jeg kom heller ikke inn på facebook og enkelte andre sider. Sensuren i Kina er så streng at den til og med rammer de uskyldige bloggene våre. Hihi, vi lever farlig jenter!:D (Nå er det sikkert selve blogspot.com som er stengt av, men jeg liker å tru at interiørblogger slettes ikke er så uskyldig som det ser ut som, hihi.)


(Maya snikfofografert av sambo. Det var jo slik lekker farge og mønster på den der duken!)

Nå er ihvertfall Maya-musa kommet hjem til salige gamlelandet. Munnen rant over av sikkel i morges da jeg skulle innta en skive grovt brød med leverpostei og et glass melk.
Huden er litt brunere, håret lengre og lysere, kroppen noen kilo lettere (mye gåing, 2 runder med mageproblemer, høydesyke og tannverk gjør sitt), hodet er fullt av minner, leiligheten er full av shoppegalskapens resultat, kroppen sliter med jetlag og huet er forvirret over at det er så rent og stille her hjemme. (Når vi kom hjem til leiligheten sto vi i døra og sa "Er det så hvitt her? Har noen malt???". Og nei, det hadde noen ikke.)
Det har vært et eventyr, knall og fall, glede og forbannelse, forvirring og nyshjerrighet, fantastisk, overraskende, kriblende, tankevekkende, svettende og klamt, varmt og kaldt, slitsomt, undrende og opplysende.
Men det som er dritt, rett og slett - unnskyld språket-, er at jeg ikke finner et av minnekortene til kamera mitt. 600 bilder som jeg kanskje ikke får se igjen. Backpackene er endevent, og hotell mailet i forsøk på å finne det. Jeg håper det dukker opp etterhvert som vi er kommet mer på plass.
Nå skal jeg pakke (og lete mer), jobbe litt med jetlagen og nyte kjøttboller med potet og grønnsaker til middag:)

Tusen takk foresten for alle de hyggelige kommentarene jeg har fått mens jeg var borte!
Når ting blir mer normalt her skal jeg inn til dere og så kommer det nok noen Kina-innlegg også.

Maya

15 kommentarer:

Pink lady sa...

Velkommen hjem igjen! Jeg har tittet innom deg mange ganger før, men da uten blogg. Nå har jeg fått min egen! Gleder meg til Kinainnlegg! Og håper virkelig du finner minnebrikken din igjen!
Pink Lady

Kosene mine sa...

Åhh, er det dér du har vært! :o)
Gleder meg til å høre/se om turen...har vært 3 uker i Kina for leeenge siden og drømmer om å reise tilbake en gang...

Håper virkelig du finner minnekortet, sånt er det verste som finnes å miste!!! :(
krysser fingrene for deg!

Ha en flott søndag med masse deilig norsk mat,
hilsen kosene og meg

Brit Strikkenerd sa...

Velkommen hjem. Jeg har svanet din fargeglade blogg og gleder meg til å se mer fra kina!!!
Kos deg videre med alt som godt er av norsk sunn bondekost:)

lillebille sa...

Velkommen hjem til det frie Norge.... Har savnet deg her, så det er godt du er hjemme og kan blogge litt igjen! Har fulgt bloggen din en stund - sånn helt anonymt... ) Gleder meg til reiserepotasjer ( regner med at det kanskje blir mer en én...?) Og ikke minst håper jeg at minnekortet ditt dukker opp igjen!

Søndagsklem :o)

mi-rachel sa...

hørtes ut som litt av en reiseopplevelse det der! håper du finner minnekortet..hadde vært kjekt å sett litt av bildene dine:)
nyt gamlelandet-og grovt brød med leverpostei!

Hege - BOLIGglede sa...

Velkommen hjem! Har savnet bloggen din.
Håper virkelig du finner minnekortet ditt! Er ofte sånn at det dukker opp et sted..

Brigg sa...

velkommen hjem igjen! så fantastisk misunnelig jeg er på din Kinatur.gleder å høre mer og se resultatet fra kinashopping! ha en fin og bedagelig søndagskveld i heimlandet:-)

Marianne sa...

Velkommen hjem!! Gleder oss masse til flere blogginnlegg fremover :)
Tuddeluuu =)

Minmill sa...

Jeg visste ikke engang at du skulle til Kina. Og så lenge du har vært der da. Velkommen tilbake til gamlelandet, kjære deg. Jeg har jo merket at du ikke har blogget i det siste, så nå vet jeg iallefall grunnen til det.

Håper du finner igjen ditt minnekort. Det er jo ikke noe gøy å miste så mange minner fra en tur, spesielt ikke til andre siden av kloden. Men uansett, så har du vel litt shopping ting å vise. :))

Må være rart å merke forskjellene mellom Norge og Kina, både når det gjelder mat og kultur. Hva var det første du lengtet etter å spise når du var tilbake til Norge?

Klemmer fra Minmill :)))

Janne i Fagerlia sa...

Velkommen hjem til gamlelandet! Høres ut som du har hatt en kjempetur til tross for litt gruff. Håper jeg en gang får besøke dette landet jeg også - har så lyst å gå langs den kinesiske mur. Skjønner at Kina er både på godt og vondt men likevel.....

Håper du finner igjen minnekortet, slike at vi får være litt turister på sidenlinjen......

Anonym sa...

Velkommen heim! Kjekt å ha deg tilbake i blogglandia også:)Gler meg til å sjå og høyre frå turen.
Det ligg ein award og ei utfordring til deg på bloggen min. Ta den om du vil:)

Frk. Fosli sa...

Velkommen tilbake. Gleder meg til å få en sniktitt på dine Kina-skatter =)

Bianca sa...

Velkommen hjem igjen :) Kan tenke meg at det er rart å komme hjem igjen ja, når man har vært borte så lenge..
Jeg drømmer virkelig om å dra til Kina en dag, så gleder meg til å se bilder fra turen, og hva du har shoppet ikke minst :P

Scandinavian Retro sa...

Sensuren i Kina kan noen ganger virke noe meningsløst. Hva kan være truende eller skremmende med interiørblogging? Når sant skal sies så har de stengt ut det meste av blogging grunnet uroligheter innad i landet. Men det er vanskelig for oss som er vant til ytringsfrihet å forstå. Høres forøvrig ut som at dere har hatt en begiventhetsrikt opphold i Kina. Har dere hatt det bra? Var selv i Kina for noen år siden og vet at shoppegalskapen kan ta overhånd der. Planlegger nå tur til vinteren igjen, og gleder meg allerede:) Ser frem til Kina- innleggene dine.

Ninas Drops sa...

Shoppadodeldoooo=)
Så flott å ha deg tilbake kjære kjære Mayamor=)
Nå ble jeg glad når jeg åpnet mailen min å så at du hadde vært på besøk hos meg.
ÅÅÅ det ser ut til at du har hatt det fin fint ....Men grrr...finner du ikke minnebrikken...stakkars deg da...jeg ble lei meg på dine vegne her jeg nå...buhu!!...kanskje den ligger i shoppingposene dine?...
Håper jetlaget gir seg fort, for det er super ekkelt synes jeg...man blir helt rar i kroppen gitt...
LIkte bildet du vise her over...blanding av svart/hvitt og farger slik.,...hm... hvordan får man til sånt da??. nysgjerrig på nye morsomheter jeg vettu.
Klemsi klemsi.
Oki, her skal jeg ta det litt kuli i dag da jeg har vært på trening og til fysioterapetut etter det..helt mørbanka jeg gitt...ja ja.
Ha en super duper mandag, sååå glad for at du er tilbake skolejenta vår...hoho.