mandag 17. desember 2012

Steg-for-steg: papirstjerner med silkepapir

En steg-for-steg som jeg lovte i går på stjernene med silkepapir i innlegget under. Det er ikke noe hokus pokus, men her kommer smørbrødlista:) 

Utstyr: litt stivere papir, silkepapir, blyant, tape (f.eks  Washitape, for å holde fast malen mens du tegner opp stjerner), limstift, saks, linjal, papirkniv, nål og tråd. 
Tid: Jeg brukte et par-tre timer på mitt girlander. Ingen kvikk-fix, men en kosejobb hvis man liker å holde på litt:) Også fin syssel forran tvn.

1. Start med en mal av stjernen du skal bruke. Jeg har tegnet av en mal fra et blad, men det finnes sikkert mange maler på internett, det er bare å søke. Når du har funnet den du liker kan du legge feks bakepapir over skjermen og tegne av. Overfør deretter på papiret du skal bruke. Jeg har valgt en 6-taggete stjerne. For å få "hullet" i stjerna jevnt og fint kan du bruke linjalen og legge den fra en stjernespiss til spissen rett over på andre siden, og lage en prikk, f.eks 2 cm, inn på stjerna. Gjør det hele veien rundt, og i "innhakkene". Bruk deretter linjalen og tegn opp fra prikk til prikk.  
2. Fortsett med linjal og papirkniv for å skjære ut den indre stjerna.  Den indre stjerna skal du bruke, så ta vare på den. 
3. Bruk malen for å tegne opp stjerner. Jeg har tegnet opp 24 stykker. Når du er ferdig sitter du med 12 store stjerner fordi to og to er limt sammen, og 24 små. 
4. Klipp ut alle stjernene, og bruk papirkniv for å ta ut den indre stjerna. 
5 og 6. Påfør lim på en stjerne og legg silkepapir på, påfør lim på stjerne nummer to og legg over. 
7. Fjern overflødig silkepapir med saks, og, voila!, 8., plutselig sitter du med en haug med papirstjerner. 
Alt du har igjen da er å lage to små hull med nål ved siden av hverandre i stjerna, f.eks i et "innhakk". To hull gjør at stjernene henger med fronten ut, og ikke vrir seg til siden når du henger dem opp. Tre stjernene på en tråd og heng opp i vinduet, veggen eller på treet etc.:) Jeg har tredd på stor og liten stjerne annenhver gang.

An how-to on the paperstars from my yesterdaypost. It is no hocus-pocus. It is to much to write in both norwegian and english, but maybe you understand by watching the pictures if you are curious, or try google translate or ask me:).



1 kommentar:

Ida sa...

Så kult!
Dette må jeg lagre, kanskje til nyttår :) Stjerner er jo iallefall HOT da ;)

Tusen takk for kjempebra DIY!
Jeg gleder meg til å forsøke!

Klem fra Ida