lørdag 6. februar 2010

Pusling, lopper og kan noen tipse meg om en heklebok for nybegynnere?

Maya sto opp i otta i morges (altså, klokken 08.00...), og startet dagen så friskt med en tur på markedet i nærområdet. Det er lenge siden jeg har vært på marked så det ble en svært så koselig tur. Sambo er borte på heisatur, så når katten er borte løper som kjent musa på marked...Jeg fant, jeg fant og og kan si meg fornøyd selv om jeg ikke fant tøy som jeg håpte på.
Det blå brettet som vises under her fant jeg i dag. Jeg har en boks med samme mønster fra før av, og jeg betalte bare 20 kroner for brettet. Hihi, jeg har sett det dyrere andre steder. Brettet skal etterhvert få plass på nattbordet i soverommet. Men først skal nattbordet bli kledd i litt "Nude", så får vi se om det blir som jeg tror.
Etter markedet har jeg puslet med å klippe ut blomster fra tøy. De skal brukes til noen prosjekter jeg har på gang her hjemme. Det tar litt tid å klippe, noen av blomstene er så små og skjøre, men det er en fin ting å gjøre med helgesport på tv. Jeg håpte som sagt på å finne nye stoffer på markedet i dag, for jeg ønsker meg noe tøy som ikke er fullt så sukkertøyaktig. Om noen skulle føle for å sende meg noe sengetøy/stoff er det bare å sende i vei, hihi. Jeg antar at det er et miraket hvis så skjer. Er det noe som er dyrebart i bloggland er det vel nettopp dette tøyet!:D

Brettet fungerer som oppbevaring for blomstene og hekletøyet mitt. Ja, du leste riktig. Jeg har lært å hekle!!!Jeg liker ikke å strikke, men hekling synes jeg faktisk er morsomt, så dette kan bli en liten fritidssyssel skjønner jeg. Det var ei dame på jobb som lærte meg å hekle på 1 time. Jeg hadde aldri verden trodd jeg skulle lære det så fort, men det gikk altså unna. Det er selvfølgelig langt i fra perfekt det jeg hekler nå, men jeg er på vei. Det er derfor jeg håper noen av dere kan tipse meg om en god heklebok. Jeg har aldri sett i en heklebok så jeg aner ikke hvordan de er lagt opp. Men jeg ønsker meg en som viser hvordan man kan hekle forskjellige mønstre på lapper og duker, hekling av blomster osv. Og så må den selvfølgelig være enkel å forstå.


Jeg kommer tilbake i morgen med litt bruktfangst:)

Maya

12 kommentarer:

Marianne sa...

Hei! Hekling er herlig!! mitt tips er blant annet:
- Boka "Hekling- abc for hekleentusiaster" fra Damm forlag. I boka er det oppskrifter på masse forskjellige mønstre- fungerer litt som et oppslagsverk egentlig.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1500560

- www.garnstudio.com: her finner du hekleskole og mange gode oppskrifter gratis!

Håper det var til litt hjelp!
Ha en finfin lørdag! hilsen M

Sukkertøy for øyet sa...

For et funn..Skikkelig skatt:)
20kr er jo helt fantastisk:)
Det liker vi*ME LOVE*
NYDELIGE farger på det..
Og nydelige blomsterstoffer*vil ha*
Jeg får aldri nok av disse skjønne retro stoffene:)

God helg til deg

victoria (huset i byen) sa...

Åååå flott brett, anngående gode hekle bøker kan jeg anbefale disse på det sterkeste hekling med stil av erika knight eller hekling gammel teknikk i ny design av bente myhrer og lilly secilie brandal... Kjempe flotte med masse teknikker og design...
Ha en flott helg
klem victoria

smilehull sa...

Så fint det brettet var!! Og jeg gleder meg til å få se hva de små blomstene skal brukes til:)

Jeg er også skikkelig på "hekle-kjøret" for tiden, og det er jo bare så morsomt! Jeg kan ikke anbefale noen spesiell bok, men garnstudio har både hekle og strikkeskole på sine hjemmesider! Både med bilder og videoer, samt masse fine (og gratis!) mønster! Ta en titt på
http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/index.php

Kvirrevitt sa...

Det brettet hadde jeg vært veldig glad for! Jeg er veldig inn i den blåfargen om dagen, så hadde passet perfekt. Jeg prøver meg på hekling selv om dagen, men det går tregt, gitt. Løkke te!

God lørdag:)

erry sa...

Vlka fina blommor du klippt ut, nu blir jag nyfiken på vad du ska använda dem till... :)

Kamille sa...

Så mykje fint du fant!! Liker blomstene du klipper ut, blir spennande å sjå kva du gjer videre. Kjekt med slike dagar :)

Eg er sjølv nybegynnar i hekling. Eg har brukt denne boka: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2727060. Har også prøvd meg på Hexagon da brukte eg denne oppskrifta : http://julianns-tid.blogspot.com/2009/02/mormors-6-kantteppe.html

Det eg ikkje forstod av ulike masker såg lærte eg på garnstudio sine videoar - genialt!! :)
Lykke til og god helg!
Helsing Kamille

Solrosa sa...

Hallois, du nydelig og produktive Maya!

Jeg hadde sånn sengetrekk med rosa blomster da jeg var lita!!! O, nostalgi!

Heklebok, se her: http://www.hobbyklubben.no/600/600.asp

Og - superfint brett! jeg har hatt brettdilla i høst. Har skaffet meg litt for mange. Noen kommer i salgsbloggen min etterhvert!

God helg!

klem fra Sol

SuperMona sa...

jeg har boka 'crocheting for dummies'. har ikke sett så mye i den ennå, men der er en del oppskrifter på diverse =)
fikk også en gaaaaaammel heklebok av mor, fra nittenhundre og brødmangel som funker krutt. tror den heter den lille hekleboken. sikkert gått ut av markedet for leeenge siden. men de har hjulpet meg veldig. Det var Frk. Fosli som lærte meg å hekle oldemorsruter, så kan egentlig anbefale henne også :D

Sylke Feldhusen sa...

Så kreativ du er!

Jeg har mange heklebøker, og flere av dem er lagt opp for nygebynnere. De er forskjellige alle sammen, så det spørs hva du liker. For å komme litt mer i gang, i tillegg til at det finnes et mønsterbibliotek, synes jeg disse er bra: Pauline Turner: Grunnbok i hekling 1 og 2 (Capellen). Veldig systematisk og godt forklart.

Ser at noen har anbefalt "Hekling - Gammel teknikk i ny design". Den er også fin. Og i første kommentar ble det nevnt et oppslagsverk med mange mønstre, denne boka blar jeg ganske ofte i.

Ellers har jeg mye på tysk og engelsk. Kan bare anbefale deg å lære de engelske uttrykkene med det samme, for på nettet finner du et hav av oppskrifter...

På linklista i bloggen min har jeg en del heklelinker, de fleste er engelske. My Picot har masse bra mønstre med tegninger.
Jeg har også noen få tips til nybegynnere i bloggen min, og noen mønstre (pulsvarmerne er enkle).

Lykke til!

Gunn sa...

Jeg har handlet "Hekleglede" av Frida Pontén. Der er det ingen forkortelser, enkle prosjekter og det er også en hekleskole bakerst i boken med bilder over hvordan du hekler de forskjellige maskene. Men det er mye av de samme prosjektene, så jeg syns sånn sett at den ikke var verdt pengene, men de har den sikkert på biblioteket :)

Lykke til!

Eline sa...

Hei du! Måtte le da jeg så dette innlegget- det fine sengetøyet i rosa og oransje har vi også! Vi har det i sofaen, så jeg ser på det og nyter hver dag!! Morsomt at man speider etter det samme! Hils mannen- håper vi sees snart! Stor klem fra Eline